Spørgsmål og svar – FAQ

 

Her på siderne finder du nyttig information om at være kunde hos Læsø Forsyning.

Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på mail: forsyning@laesoeforsyning.dk eller tlf: 4445 6400

ELNET

Hvilken elaftale har jeg?

På din faktura under specifikationen fremgår det, hvilket elselskab du har.

Hvad betaler jeg for el?

Du finder elprisen for igangværende døgn via link her. Hertil skal du tillægge moms, afgifter og transportbetalinger. Prisen for det kommende døgn offentliggøres hver dag kl. 15.00 

Får jeg reduktion i elafgiften?

På din faktura fremgår, hvorvidt du har reduktion i elafgiften eller ej.

For at være berettiget til reduktion i elafgiften skal din bolig være registreret med elvarme som primær varmekilde i BBR, og der skal sendes ansøgning herom til din el leverandør.

Betaler jeg et tillæg til elprisen?

Du betaler et tillæg pr. kWh samt moms, energiafgift og transportbetaling. Evt. link

Hvordan holder jeg øje med mit elforbrug?

På Min side kan du loge ind og følge dit elforbrug dag for dag. Er du i tvivl er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvordan indberetter jeg fejl på vej- og sti belysning?

Du kan indberette fejl på mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Inden du indberetter fejl om en slukket gadelampe, tjek gerne, om der er lys i “nabolamperne”.

VAND

Hvad er prisen for vand?

Se prisen på vand her. Se link

Er der PFAS i vandet?

Nej, Der er ikke PFAS i det distribuerede drikkevand. Dette bliver løbende kontrolleret ved hjælp af akkrediterede vandanalyser, som også er tilgængelige her på hjemmesiden. Se link

Hvor hårdt er mit vand?

Vandets hårdhed afhænger af dets indhold af kalk og metallet magnesium. Vandets hårdhed betegner vi efter en skala fra 0 til 30.

På dette kort kan du se vandets hårdhed i dit område samt øvrige vandanalyser. Evt. link kort

Hvordan finder jeg min stophane, skelventil eller målerbrønd?

Find flere oplysninger om fx din stophanes placering på ledningsinformation. Se link

Hvordan søger jeg om refusion ved vandspild?

Du søger refusion ved at udfylde skemaet Refusion ved vandspild og indsende det på mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Hvorfor er mit vand gult el. rødbrunt?

Hvis dit kolde vand er rødbrunt, misfarvet eller uklart, skyldes det forstyrrelser i ledningssystemet. Det kan for eksempel være reparationsarbejder på ledningsnettet, der får kalk og jern til at løsne sig fra ledningen.

Hvorfor er mit vasketøj rødt?

Hvis dit tøj er rødt, kan det skyldes, at der har været rust i vandet.

Du kan rense tøjet på følgende måde:
Du lægger tøjet i vand med 1 deciliter citronsyre for hver 10 liter vand. Efter 30 minutter vrider du tøjet og vasker det i en varm sodaopløsning med 3 deciliter soda for hver 10 liter vand. Herefter skyller du tøjet og færdigbehandler det som efter en normal vask.

Hvorfor er mit vand hvidt?

Hvis dit vand er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet. Prøv at fylde et glas med det hvide vand. Hvis der er luft i vandet, vil vandet blive klart nedefra og op, idet luften bruser af.

Luft i vandet er et forbigående fænomen, der er uskadeligt. Det kan forekomme, hvis der er kommet luft i ledningsnettet i forbindelse med reparationsarbejder.

Hvorfor lugter mit vand?

Lugter dit vand af rådne æg, er det tegn på, at der er svovlbrinte i vandet. Lugten kommer normalt fra det varme vand.

Lugten opstår enten på grund af manglende vedligeholdelse af varmtvandsanlægget eller et overdimensioneret anlæg.

For at løse problemet skal du kontakte en VVS-installatør.

Jeg har mistanke om, at min vandmåler er defekt. Hvad gør jeg?

ør du bestiller tid til at få skiftet din måler, skal du undersøge, om ventilerne på hver side af måleren kan lukke for vandet. Kan de ikke det, skal du først have en autoriseret VVS-installatør til at skifte ventilerne.

Jeg er nybygger - hvad gør jeg?

Her kan du læse mere om, hvordan din ejendom bliver tilsluttet de forskellige forsyningsarter. 

Jeg skal grave - hvor finder jeg information om placering af ledninger?

Skal du grave med erhvervsmæssige formål eller på privat grund, kan du finde mere information her:

Hvorfor har jeg grønt vand?

Oplever du, at det varme vand i din vandhane er grønt, betyder det, at du har en utæthed i din varmeinstallation, som skal repareres eller udskiftes. Du skal derfor altid kontakte en VVS-installatør.

 

Vandet er grønt, fordi Forsyningen løbende tilsætter et grønt farvestof i det varme vand for at kunne opdage utætheder, som ellers ville være vanskelige at opdage. Et lille hul i en vandvarmer kan blive dyrt, da hullet får varmevekslerne i fjernvarmesystemet til at kalke til, og de er dyre at rense. Samtidig betaler du for det drikkevand, der løber ubrugt ind i vores ledningsnet.

 

Du kan teste din varmtvandsbeholder eller gennemstrømsvandvarmer ved at lukke for hovedventilen på koldt vand. Den sidder ved din vandmåler. Herefter åbner du for det varme vand på vandhanen. Vandet skal efter få sekunder holde op med at løbe. Løber vandet fortsat og er grønligt, er der sandsynligvis hul i din vandvarmer. Løber der vand ud af den varme hane og står din vandmåler samtidig stille, er der en utæthed. Luk herefter for fjernvarmen og kontakt din VVS-installatør.

 

Så snart din varmtvandsbeholder eller gennemstrømsvandvarmer er repareret eller udskiftet, vil vandet igen blive klart. Så længe vandet er grønt, anbefaler vi ikke, at du drikker vandet. Farvestoffet er ikke sundhedsskadeligt for hverken mennesker, dyr eller installationer, men er der en utæthed, er drikkevandet blandet med fjernvarmevandet.

 

Du er altid velkommen til at kontakte Læsø Forsyning A/S

VARME

Jeg har ingen varme?

Manglende varme skyldes enten en driftsforstyrrelse hos os eller en fejl på dit eget anlæg.

Spørg naboen for er din nabos ejendom ikke berørt, er den manglende varme formentlig på grund af en fejl på dit eget anlæg.

Forsyningens servicepligt på din ejendom omfatter stikledning, hoveventiler og fjernvarmemålere. Resten af dit varmeanlæg skal du selv sørge for at vedligeholde.

Hvad er prisen på fjernvarme?

Du kan finde priser på fjernvarme her. Link

Hvordan får jeg fjernvarme?

Du kan bestille et møde med Forsyningen. Kontakt os via mail forsyning@laesoeforsyning.dk 

Vi kommer ud og kigger på din ejendom og laver et tilbud med en fast pris på den løsning, du foretrækker.
Vi fører en stikledning fra vejen og ind til din ejendom. Prisen for tilslutning dækker 15 meters gravearbejde fra vejen og ind til huset.
Installationen inde i huset skal foretages af en autoriseret installatør, som du betaler for.

Hvordan sparer jeg på varmen?
  • Skru ned for varmen. 1 grad mindre giver 5% mindre varmeforbrug
  • Kortere og lidt koldere bade sparer også kølige kontanter
  • Har du uisolerede, varme rør på steder, der ikke har brug for varme, kan du isolere dem. I byggemarkedet kan man du købe rørskåle, som er lette at montere
  • Indstil radiatorer i samme rum på samme temperatur. Så udnytter du varmen bedst
  • Er din radiator varm i toppen og koldere i bunden, udnytter du fjernvarmen bedst muligt
  • Daglig udluftning er godt for indeklimaet. Luk radiatorerne imens
  • Tør aldrig tøj eller håndklæder på radiatoren. Det koster en formue
  • Sørg også for, at møbler eller gardiner ikke dækker radiator, termostat eller føler
Hvad koster en fjernvarmeinstallation i huset?

Det er individuelt fra ejendom til ejendom, men fra ca. 30.000 kr. Der er i øjeblikket stigende priser på materialer, der kan forhøje prisen. Sørg for at få tilbud fra flere VVS-installatører.

Hvordan beregner Læsø Forsyning A/S forbruget?
  • Pr. 1. januar 2024 bliver det obligatorisk for alle fjernvarmekunder at blive afregnet for faktisk forbrug uden aconto. Du får altså en regning, en såkaldt opgørelse fra os, når vi kender dit faktiske forbrug for den pågældende måned.

     

    Hvis der er takstændringer, vil du som kunde blive takseret efter den pågældende takst i opgørelsens periode.  

     

    Udover at betale for selve forbruget, skal du ligeledes betale to abonnementer. Det ene er arealbidrag, som er baseret på boligens størrelse. Et eksempel: Med et hus på 140 m2 skal du betale 23,75 kr. * 140 = 3325 kroner årligt. Det andet abonnement for måleren, som er 875 kr. årligt, dette kan dog varier alt efter målerens størrelse m3/h. De to abonnementer bliver fordelt ud på din opgørelse.

     

    Fordelen ved månedsafregning er, at du ikke får indkrævet et acontobeløb, som er højere end dit forbrug. Det betyder også, at du altid vil være “ajour” med dine forbrugsafgifter og kan være bevidst om dit forbrug og eventuelt sætte tiltag i værk, hvis forbruget er for højt. 

     

    Med månedsafregning skal du være opmærksom på, at dine betalinger ikke vil være jævnt fordelt over året. For eksempel vil betalingen for varme være højere i de kolde måneder. Har du en budgetkonto, hvorfra din regning bliver betalt, skal du derfor være opmærksom på, at de månedlige betalinger vil svinge.

Hvordan ser jeg, hvad min årsafkøling er?

Beregn din afkøling af fjernvarmevandet her.

Jeg skal grave - hvor finder jeg information om placering af ledninger?

Skal du grave med erhvervsmæssige formål eller på privat grund, kan du finde mere information her:

Hvor kommer varmen fra?

Forsyningen producerer årligt ca. 235.000 MWh, som løber ud i et ledningsnet på 207 km hovedledninger og 201 km stikledninger.

Varmen kommer fra affaldskraftvarmeværket i Frederikshavn, den nye varmepumpe på Vendsysselvej og fra kedelcentralerne på Niels Juels Vej og Ærøvej. 

 

Affald og varmepumpe først – derefter naturgas
Den vigtigste kilde er affaldskraftvarmeværket, der leverer al varme i sommerperioden og kører året rundt. Affaldskraftvarmeværket står for ca. 30 % af varmen til kunderne. Varmepumpen leverer yderligere ca. 35 % af forbruget. Leverancen fra varmepumpen har dog været mindre i forbindelse med indkøringen 2021/2022.

To kedelcentraler
Den sidste del af varmen producerer vi på to mindre kedelcentraler på Niels Juels Vej og på Ærøvej i Frederikshavn. De bruges ved spidsbelastning i de koldeste vintermåneder.

 

Elkedel
En mindre andel af varmen produceres på en elkedel, som startes, når der er overskud af vindmøllestrøm i el-systemet. Det Danske Energinet aktiverer elkedlen.

Jeg er nybygger - hvad gør jeg?

Her kan du læse mere om, hvordan din ejendom bliver tilsluttet de forskellige forsyningsarter. 

SPILDEVAND

Jeg skal separatkloakere - hvad gør jeg?

Ved separatkloakering bliver kloakken ændret fra en fællesledning, som afleder både regn- og spildevand til renseanlægget, til et separatsystem med to ledninger, hvor regnvand og spildevand er adskilt.

Hvor finder jeg oplysninger om afløb og kloak?
  • Find oplysninger om, hvilket kloakeringsprincip der gælder for din grund
  • Find oplysninger om tidligere byggesager mv.
  • Du kan se en vejledende placering af vores ledninger her 
Hvem tømmer min bundfældningstank?

Du kan vælge?

Hvor ofte og hvornår, får jeg tømt min tank?

Helårsboliger tømmes som udgangspunkt én gang om året, og sommerhuse tømmes hvert andet år. Benytter du Forsyningens entreprenør, bliver din tank tømt i perioden fra den 1. marts til den 30. november. Private entreprenører tømmer i perioden fra den 1. marts til den 31. oktober. 

Hvad betaler jeg for ved tømningsordningen?

Priserne bliver reguleret en gang årligt.

 

Tømningsordningen skal hvile i sig selv. Det betyder, at prisen for en tømning kun omfatter de faktiske udgifter til at drive ordningen, herunder den praktiske tømning, administration og moms. Hvis ordningen giver overskud et år, bliver prisen sat tilsvarende ned det følgende år. Tilsvarende bliver et eventuelt underskud indregnet i priserne det følgende år.

 

Hvis du benytter Forsyningens entreprenør FKSSlamson, bliver beløbet for at få tømt din bundfældningstanktank opkrævet sammen med Forsyningens øvrige forbrugsafgifter.

 

Hvis du benytter en privat entreprenør, bliver administrationsbidraget opkrævet sammen med den årsopgørelse, du modtager fra Forsyningen

Hvad koster afledning af spildevand?

Ejendomme, der afleder spildevand til Forsyningens renseanlæg, betaler et fast og et variabelt bidrag. Forsyningen opkræver det faste bidrag efter det vandforbrug, der aflæses på vandmåleren. Ejendomme med septiktank/bundfældningstank, betaler en statsafgift baseret på ejendommes renseløsning og vandforbrug. Har ejendommen ikke et vandur, betaler ejendommen for 170 kubikmeter. Link:

Tilslutningsbidrag – hvad koster det at blive tilsluttet kloak?

Tilslutningsbidraget er som et slags indmeldelsesgebyr, da det koster det samme for samme type ejendom uanset de faktiske tilslutningsomkostninger.  Du skal betale bidraget, når din ejendom kan tilsluttes Forsyningens kloakanlæg.

Der er én pris for ejendomme beliggende i fælles- og separatkloakerede området, hvor både spildevand og regnvand afledes til Forsyningens kloak, og en anden pris for de ejendomme, der er beliggende i et spildevandskloakeret område, hvor tag- og overfladevandet skal nedsives.

I nogle tilfælde er tilslutningsbidraget betalt på forhånd, og du skal derfor ikke betale ved tilslutning. Nogle gange er bidraget betalt af den, der har byggemodnet din grund. Det vil typisk fremgå af handelsvilkårene.

Der er en del ubebyggede ejendomme, hvor ejeren har betalt tilslutningsbidrag. Du er velkommen til at kontakte Forsyningen for at høre, om bidraget er betalt for din grund. Link:

Er kloakken stoppet?

Hvis vandet i toilettet forsvinder langsomt, eller der kommer en mærkelig lyd fra toilettet, når du skyller ud, kan det være tegn på forstoppelse i kloakledningen. Løft dækslet til skelbrønden og konstatér følgende:

 

  • Hvis skelbrønden er fuld af vand, er der stor sandsynlighed for, at kloakledningen er blokeret i Forsyningens del af stikledningen. Kontakt os, så sender vi en spulevogn hurtigst muligt for at rense ledningen uden udgift for dig

 

  • Hvis kloakledningen er stoppet og skelbrønden er tom, er problemet opstået i den private del af stikledningen. Kontakt et privat spulefirma eller en kloakmester, der kan udbedre problemet. Denne udgift er for din egen regning og dækkes ikke af Forsyningen. Ved tvivlsspørgsmål anbefaler vi, at du kontakter os, inden du foretager dig noget.

 

Løber vandet ikke ud af håndvasken eller kan vandet ikke løbe fra gulvafløbet, trænger dine vandlåse måske til at blive renset. Kan du ikke selv rengøre vandlåsene, kan du kontakte en autoriseret VVS-installatør eller kloakmester.

Hvorfor lugter mit hus af kloak?

Kloaklugt kan skyldes, at vandet fra en eller flere af dine vandlåse er forsvundet. Du kan fylde vand i dine vandlåse, herunder vandlås ved fx gulvafløb, håndvask, køkkenvask og toilet. En vandlås har til formål at sikre, at kloaklugt ikke kan komme ind i huset via et afløb til kloak fx i et badeværelse. Vandlåse kan tørre ud, hvis der ikke regelmæssigt ledes vand til, hvilket kan bevirke kloaklugt.

Jeg skal grave - hvor finder jeg information om placering af ledninger?

Skal du grave med erhvervsmæssige formål eller på privat grund, kan du finde mere information her: Link

Jeg er nybygger - hvad gør jeg?

Her kan du læse mere om, hvordan din ejendom bliver tilsluttet de forskellige forsyningsarter.  Link

RENOVATION

Jeg har brug for en ekstra tømning?

Har du akut brug for en ekstra tømning, kan du kontakte vores Kundeservice, tlf. 4445 6400​. Du kan finde prisen på ekstratømninger i vores priser: 

Link: Læsø Renovations takstblad.

 

Hvis du indimellem har mere restaffald, end du betaler for at få afhentet, kan du købe mærker til medtagning af den ekstra pose i forbindelse med den ordinære tømning.
Poser sættes ved siden af skraldespanden på tømningsdagen.

Mærkerne kan købes ved:
– Læsø Forsyning A/S, Gammel Kirkevej 6B
– Genbrugspladsen, Kokvadgårdsvej 5
– Østerby Servicecenter, Østerby Havnegade 11
Taksten for mærkerne fremgår af Læsø Renovations takstblad.

Kan jeg få en større eller mindre affaldsbeholder?

Ja, du kan ændre størrelsen på dine affaldsbeholdere.

Læsø Renovation ApS opkræver et gebyr pr. gang, du ønsker at ændre din tømningsordning for dagrenovation.

Taksten for gebyret fremgår af Læsø Renovations takstblad.

Årsagen skal findes i en eksplosiv udvikling i antal af ændringer, der indkommer specielt fra vores erhvervskunder, der ønsker at ændre deres ordning løbende.
Det kræver en del administrativt arbejde, når vi skal ændre i tømningsordningen, blandt andet skal vores kortmateriale rettes til, ligesom opkrævningssystemet skal ændres.

Kontakt Læsø Forsyning A/S for ombytninge af affaldsbeholder på mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Jeg har ikke fået tømt min affaldsbeholder, hvad gør jeg?

Der kan være forskellige årsager til, at vi ikke har tømt din affaldsbeholder.

 

Fx kan beholderen have været overfyldt, eller der har været synlig fejlsortering. Skraldemanden efterlader en besked til dig, hvis det ikke har været muligt at tømme beholderen.

 

Gør det sig ikke gældende, og har du ikke fået tømt din affaldsbeholder som planlagt, er du velkommen til at kontakte os via mail forsyning@laesoeforsyning.dk

 

Tømningskalender 2024

Jeg har brug for ekstra tømning i løbet af sommeren

I uge 23- 34 har du mulighed for at få sæsontømning, hvor vi henter dit affald hver uge.

 

Sæsontømning gælder både for sommerhuse, landejendomme og standardhuse og er billigere end at bestille ekstratømninger. Tilmelder du dig sæsontømning i år, er du automatisk tilmeldt fremadrettet og behøver ikke tilmelde dig igen næste år.

 

Ønsker du at tilmelde dig ordningen, eller har du yderligere spørgsmål, kan du kontakte Kundeservice.

Hvornår får jeg tømt min affaldsbeholder?

Du kan nemt og hurtigt følge med i, hvornår du får tømt beholderne på din adresse. 

Se Tømningskalender 2024

Hvad er miljø- og genbrugsafgift?

Alle ejendomme i Frederikshavn Kommune betaler en miljø- og genbrugsafgift ud over prisen for selve renovationen. Denne afgift betales til kommunen og opkræves via Forsyningen sammen med betaling for selve renovationen. Miljø- og genbrugsafgiften dækker kommunens drift af storskraldsordning, glasindsamling og miljøkassen til farligt affald samt administrationsgebyr. Desuden drives genbrugspladserne i kommunen og miljøanlæggene i Ravnshøj og Skagen for midlerne.

Hvordan bliver min renovation opkrævet?

Din renovation bliver opkrævet på afregningen for forbrugsafgifter. 

Hvordan skal jeg håndtere asbest- og eternitaffald?

Hvordan?

KUNDESERVICE

Hvordan skifter jeg til månedsafregning?

Hvad er fordelen ved månedsafregning?

 

Fordelen er, at du ikke får indkrævet et acontobeløb, som er højere end dit forbrug. Det betyder også, at du altid vil være ”ajour” med dine forbrugsafgifter og kan være bevidst om dit forbrug og eventuelt sætte tiltag i værk, hvis forbruget er for højt.

Med månedsafregning skal du være opmærksom på, at dine betalinger ikke vil være jævnt fordelt over året. For eksempel vil betalingen for varme være højere i de kolde måneder. Har du en budgetkonto, hvorfra din regning bliver betalt, skal du derfor være opmærksom på, at de månedlige betalinger vil svinge.

Hvad gør jeg hvis faktura ryger i spam?

Har du valgt at modtage din regning fra Forsyningen via mail, skal du være opmærksom på, at mailen kan ende som uønsket mail eller i dit spam-filter.

Du kan flytte fakturaen over i indbakket.

Du kan også modtage regningen i din e-Boks. Her skal du klikke på ”Afsendere” nederst og vælge ”Private virksomheder”. Frederikshavn Forsyning fremgår på listen under ”El og forsyning”.

 

Læs mere på e-Boks’ hjemmeside her.

Hvad gør jeg, når jeg har fået besked om, at jeg har skiftet elleverandør, men det har jeg ikke?

Ankenævnet på Energiområdet har udarbejdet en vejledning til, hvordan du skal forholde dig.

Se ankenævnets vejledning

Hvornår på året kommer der regninger?

Som kunde hos Læsø Forsyning A/S bliver du afregnet på forskelligvis, afhængig af hvilke forbrugsarter du har.

 

Hvordan skønner I mit aconto forbrug – og hvordan får jeg det ændret?

Når vi skal skønne, hvor meget dit forbrug skal være i år, tager vi udgangspunkt i det forbrug, du havde sidste år.

Hvis du er ny kunde, skønner vi dit forbrug efter et standardforbrug eller ud fra den forrige ejer/lejers forbrug.

Forhold i din familie eller i dit hus kan betyde, at dit forbrug ændrer sig – fx hvis du får barn, har børn der flytter hjemmefra, eller du er ved at bygge om. Derfor kan dit acontoforbrug selvfølgelig altid justeres.

Kontakt Kundeservice via mail kundeservice@forsyningen.dk eller tlf. 9829 9000 og oplys, hvor mange, I bor i husstanden. Så beregner vi dit forventede forbrug og justerer dit acontobeløb derefter.

Hvordan tilmelder jeg min regning til Betalingsservice?

Du kan tilmelde din regning til Betalingsservice, eller du kan bede din bank om at tilmelde din regning til Betalingsservice.

Ved tilmeldingen til Betalingsservice skal du bruge følgende oplysninger:

Navn
Adresse
Cpr.nr.
Bankkontonr.
Kundenr. (du finder dit kundenr. i øverste højre hjørne på din regning)
PBS-nr. XXXXXXX
Debitor grp. nr.

Ved tilmelding i banken skal du medbringe din seneste regning. På regningen er alle de oplysninger, banken skal bruge for at tilmelde dig.

 

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker henstand med betaling af min regning?

Hvis du ønsker henstand med betalingen af din regning eller ønsker at indgå en betalingsaftale, skal du kontakte Betalingskontoret, tlf. 9829 9290.

Hvorfor har jeg ikke modtaget min acontoregning?

Har du ikke modtaget din regning som almindelig post kan det være fordi regningen er sendt til Betalingsservice, sendt som mail via Minside eller sendt som mail til din e-Boks.

Hvorfor har jeg ikke modtaget årsafregning?

Vi udsender kun årsafregninger, hvis du har 2 acontorater – det er typisk vand, spildevand og renovation. Alle kundeforhold med varme og el er månedsafregnet – og uden årsafregning. Fra den 1. januar 2024 modtager du som privatperson ikke længere dine regningsbilag vedhæftet din betalingsoversigt fra Betalingsservice.

På betalingsoversigten vil der stadig fremgå forbrugsadresse og det totale beløb, men selve regningen finder du fremover i Forsyningens selvbetjeningsportal Minside under fanen Regninger.

Hvorfor får jeg en rykker, når jeg ikke har modtaget min regning?

Har du ikke modtaget din regning som almindelig post, kan det være fordi regningen er sendt til Betalingsservice, sendt som mail via Minside eller som mail til din e-Boks.
Modtager vi ikke betalingen inden betalingsfristen, sender vi en rykker med påmindelse om betaling. Vi sender vores betalingspåmindelser som papirpost via Post Danmark.

Hvad gør jeg, når jeg skal flytte fra min bolig?

Hvis din adresse modtager ydelser fra Frederikshavn Forsyning A/S vedrørende el, vand, varme, spildevand og renovation, kan du melde din flytning nedenfor. Når du til-/fraflytter din adresse, skal du huske at oplyse herom, så vi kan få dig registreret korrekt. Vi har gjort det let for dig at til- og fraflytte dig her. Vælg den rette indgang nedenfor. 

 Meld flytning?

Hvad er miljø- og genbrugsafgift?

Alle huse i Læsø Kommune betaler en miljø- og genbrugsafgift ud over prisen for selve renovationen. Denne afgift betales til kommunen og opkræves via Forsyningen sammen med betaling for selve renovationen (tømning af sæk eller container med dagsrenovation/husholdningsaffald). Miljø- og genbrugsafgiften dækker kommunens drift af de forskellige genbrugsordninger som fx indsamling af glas, pap og papir. 

Hvorfor kan jeg ikke se mine regninger fra Forsyningen i e-Boks via borger.dk?

Hvis du gerne vil benytte borger.dk som indgang til din e-Boks, skal du ændre dine profiloplysninger på borger.dk

  1. Log ind på borger.dk
  2. Vælg Digital post
  3. Vælg Menu og herefter Indstillinger
  4. Redigér profil
  5. Der kommer nu en dialogboks, hvor du i bunden skal markere, at du ønsker at kunne se indholdet fra e-Boks sammen med din post fra offentlige myndigheder.

Det vil sige, at alle de tilmeldinger du har i e-Boks, nu også bliver vist på borger.dk, fx kontoudskrifter fra dit pengeinstitut, regninger fra Læsø Forsyning A/S, meddelelser fra forsikringsselskab mv.

Jeg ønsker at klage - hvad gør jeg?

Du kan altid kontakte Læsø Forsynings kundeservice tlf: 4445 6400 eller via mail forsyning@laesoeforsyning.dk hvis du ønsker at klage. 

 

Mener du ikke, at du har fået en korrekt sagsbehandling ved Læsø Forsyning, har du mulighed for at klage til eksterne instanser.

Hvordan tilmelder jeg sms-service om driftsproblemer m.m.?

Er du borger i Læsø Kommune og har en mobiltelefon, kan du tilmelde dig Læsø Forsynings sms-service. Sms-service informerer dig med øjebliks varsel i tilfælde af driftsforstyrrelser eller krisesituationer, men også i forbindelse med servicemeddelelser.

Tilmeld dig SMS service via link:

Hvad gør jeg, hvis jeg har fået afbrudt min elmåler?

Du skal kontakte din elleverandør.

Hvis du har valgt Frederikshavn Elhandel som elleverandør:
Du skal sørge for, at din restance til Forsyningen er betalt og samtidig have aftalt med Betalingskontoret, at måleren bliver tilsluttet igen. Du kan kontakte Betalingskontoret, tlf. 9829 9290.

Når din restance er betalt, og du har lavet en aftale med Betalingskontoret, skal du holde knappen til venstre på din elmåler inde i ca. fem – ti sekunder  – indtil måleren afgiver en lyd.

Hvorfor bruger Forsyningen fjernaflæste målere?

Det er ved lovgivning bestemt, at elmålere skal være fjernaflæste. I samme ombæring har Læsø Forsyning A/S valgt at skifte vand- og varmemålere. 

 

De fjernaflæste målere giver mange fordele – både for dig som kunde, men også for Forsyningen. Fjernaflæste målere er en ekstra tryghed for dig som hus- eller virksomhedsejer, fordi du via minForsyning kan følge med i dit forbrug og se detaljerede oplysninger om, hvordan det udvikler sig. Det giver dig mulighed for at reagere hurtigt, hvis forbruget pludselig ændrer sig i en uventet retning. Med fjernaflæste målere har Læsø Forsyning A/S langt bedre mulighed for at opdage fejl på rør og ledninger. Det er nemmere at forebygge vandspild, og vi kan lokalisere akutte brud på vand- og varmerør meget hurtigt.

Hvor kan jeg finde kontrolbog til aflæsning af målere?

?

Hvad går indefrysningsordningen ud på?

Indefrysningsordningen gav husstande og virksomheder mulighed for midlertidigt at indefryse en del af deres energiregning, som oversteg et fastlagt prisloft for el, gas og fjernvarme, og derefter afdrage det indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen.

 

Ordningen trådte i kraft den 1. november 2022 for el-og gas og den 1. januar 2023 for fjernvarme. Indefrysningsperioden varede i 12 måneder. Efter ordningens udløb følger et afdragsfrit år, hvorefter gælden afdrages over 4 år.  

 

I starten af 2024 er alle indefrysningskunders fordringer overdraget til Erhvervsstyrelsen, som vil stå for opkrævningen.

Du kan læse mere om overdragelsesprocessen på Erhvervsstyrelsens hjemmeside og indfrielsesprocessen på borger.dk.

Åbningstider:
Mandag - Torsdag kl. 10.00 – 14.00

Telefontider:
Mandag – Torsdag kl. 08.00 – 14.00
Fredag kl. 08.00 – 12.00

Følg os på Facebook:

Adresse:
Gammel Kirkevej 6B
9940 Læsø

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 4445 6400

Vagttelefon: 9849 1279 (kun ved akutte problemer)