Spørgsmål og svar – FAQ

 

Her på siderne finder du nyttig information om at være kunde hos Læsø Forsyning.

Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på mail: forsyning@laesoeforsyning.dk eller tlf: 4445 6400

VAND

Hvad er prisen for vand?

Se prisen på vand her. Se link

Er der PFAS i vandet?

Nej, Der er ikke PFAS i det distribuerede drikkevand. Dette bliver løbende kontrolleret ved hjælp af akkrediterede vandanalyser. Se link

Hvor hårdt er mit vand?

Vandets hårdhed er ca. 6,5° dH hvilket må anses for at være blødt vand.

Hvordan søger jeg om refusion ved vandspild?

Du søger refusion ved at udfylde skemaet Refusion ved vandspild og indsende det på mail til Læsø Forsyning A/S

Link til skemaet for refusion ved vandspild.

 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Hvorfor er mit vand gult el. rødbrunt?

Oplever du, at der kommer misfarvet vand ud af vandhanen

– f.eks. når du kommer til et vinterlukket sommerhus, kan det skyldes udfældning af okker, der ikke er sundhedsfarligt.

Man kan åbne vandhanen og lade vandet løbe, indtil der kommer rent og klart vand. Hvis vandet fortsat er misfarvet, efter det har fået lov at løbe, bedes du kontakte Læsø Forsyning. Vi vil derefter komme og skylle rørene igennem.

Hvorfor er mit vand hvidt?

Hvis dit vand er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet. Prøv at fylde et glas med det hvide vand. Hvis der er luft i vandet, vil vandet blive klart nedefra og op, idet luften bruser af.

Luft i vandet er et forbigående fænomen, der er uskadeligt. Det kan forekomme, hvis der er kommet luft i ledningsnettet i forbindelse med reparationsarbejder.

Hvorfor lugter mit vand?

Lugter dit vand af rådne æg, er det tegn på, at der er svovlbrinte i vandet. Lugten kommer normalt fra det varme vand.

Lugten opstår enten på grund af manglende vedligeholdelse af varmtvandsanlægget eller et overdimensioneret anlæg.

Problemet skal findes i egen installation og derfor skal du kontakte en VVS-installatør.

Jeg skal grave - hvor finder jeg information om placering af ledninger?

Du kan finde information om ledninger på offentlige arealer på ler.dk

Jeg har mistanke om, at min vandmåler er defekt. Hvad gør jeg?

Før du bestiller tid til at få skiftet din måler, skal du undersøge, om ventilerne på hver side af måleren kan lukke for vandet. Kan de ikke det, skal du først have en autoriseret VVS-installatør til at skifte ventilerne.

SPILDEVAND

Hvad er prisen for spildevand?

Se prisen på spildevand her. Link

Hvad betaler jeg for ved tømningsordningen?

Priserne bliver reguleret en gang årligt.

Læs mere vi Link

Hvor finder jeg oplysninger om kloak?
  • Find oplysninger om, hvilket kloakeringsprincip der gælder for din grund – Link
Hvem tømmer min bundfældningstank?

Det er Marius Pedersen A/S, du finder mere information om tømning af din septiktank via Link

Hvor ofte og hvornår, får jeg tømt min tank?

Som udgangspunkt tømmes alle boliger årligt. Sommerhusejere der benytter sommerhuset som feriebolig til eget brug, kan ansøge Læsø Forsyning A/S om tømning hvert 2. år. 

Tømningen fastsættes af entreprenør Marius Pedersen se Link

Tilslutningsbidrag – hvad koster det at blive tilsluttet kloak?

Tilslutningsbidraget er som et slags indmeldelsesgebyr, da det koster det samme for samme type ejendom uanset de faktiske tilslutningsomkostninger.  Du skal betale bidraget, når din ejendom kan tilsluttes Læsø Forsynings kloakanlæg.

Find prisen her Link:

Er kloakken stoppet?

Hvis du har problemer med dine afløb, kan årsagen findes i egne stikledninger eller i forsyningens hovedledning. Du skal kontakte en slamsuger, der kan lokalisere og udbedre problemet.

Hvorfor lugter mit hus af kloak?

Kloaklugt kan skyldes, at vandet fra en eller flere af dine vandlåse er forsvundet. Du kan fylde vand i dine vandlåse, herunder vandlås ved fx gulvafløb, håndvask, køkkenvask og toilet. En vandlås har til formål at sikre, at kloaklugt ikke kan komme ind i huset via et afløb til kloak fx i et badeværelse. Vandlåse kan tørre ud, hvis der ikke regelmæssigt ledes vand til, hvilket kan bevirke kloaklugt.

Jeg skal grave - hvor finder jeg information om placering af ledninger?

Du kan finde information om kloaknettet på offentlige arealer på ler.dk

VARME

Hvad er prisen på fjernvarme?

Du kan finde priser på fjernvarme her. Link

Jeg har ingen varme?

Manglende varme skyldes enten en driftsforstyrrelse hos os eller en fejl på dit eget anlæg.

Spørg naboen – for er din nabos ejendom ikke berørt, er den manglende varme formentlig på grund af en fejl på dit eget anlæg.

Læsø Forsynings servicepligt på din ejendom omfatter stikledning, hovedventiler og fjernvarmemålere. Resten af dit varmeanlæg skal du selv sørge for at vedligeholde.

Hvordan får jeg fjernvarme?

Vi kommer ud og kigger på din ejendom og laver et overslag på en pris på den løsning, du foretrækker.
Vi fører en stikledning fra vejen og ind til din ejendom. Prisen for tilslutning dækker 5 meters gravearbejde fra vejen og ind til huset.

Installationen inde i huset skal foretages af en autoriseret installatør, som du betaler for.

Du kan bestille et møde med Læsø Varme A/S Kontakt os via mail.

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Hvad koster en fjernvarmeinstallation i huset?

Kontakt en VVS-installatør for tilbud.

Jeg skal grave - hvor finder jeg information om placering af ledninger?

Du kan finde information om varmenettet på offentlige arealer på ler.dk

Hvor kommer varmen fra?

Læsø Varme A/S leverer varme, der er energiudnyttet af flis fra træproduktion på øen.

ELNET

Hvad betaler jeg for el?

Du finder prisen hos din elleverandør.

Hvilken elaftale har jeg?

Læsø Elnet A/S driver elnettet. Vi har intet med salg af el at gøre. Vi beskæftiger os udelukkende med drift og vedligehold af elnettet og distribution af den strøm, vores kunder køber hos deres respektive elleverandører.

Find din elleverandør på din faktura.

Strømsvigt - hvad gør jeg?

Hvis du oplever strømsvigt, så husk at kontakte elselskabet, før du kontakter en elektriker. Skulle der være fejl på din elforsyning har du ansvaret for at give elselskabet mulighed for at løse problemet først.

Får jeg reduktion i elafgiften?

På din faktura fremgår, hvorvidt du har reduktion i elafgiften eller ej.

For at være berettiget til reduktion i elafgiften skal din bolig være registreret med elvarme som primær varmekilde i BBR, og der skal sendes ansøgning herom til din el leverandør.

Hvordan holder jeg øje med mit elforbrug?

Min side kan du logge ind og følge dit elforbrug dag for dag. Er du i tvivl er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvordan indberetter jeg fejl på vej- og gadebelysning mv.

Du kan indberette fejl på mail:

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

RENOVATION

Hvad er prisen for dagrenovation?

Se priser for renovation på vores takstblad via Link

Jeg har brug for en ekstra tømning?

Har du akut brug for en ekstra tømning, kan du kontakte vores Kundeservice.

Du kan finde prisen på ekstratømninger i vores takster:

Link: Læsø Renovations takstblad.

Hvis du indimellem har mere restaffald, end du betaler for at få afhentet, kan du købe mærker til medtagning af en ekstra pose i forbindelse med den ordinære tømning.
Posen sættes ved siden af skraldespanden på tømningsdagen.

Mærkerne kan købes ved:
– Læsø Forsyning A/S, Gammel Kirkevej 6B
– Genbrugspladsen, Kokvadgårdsvej 5

Taksten for mærkerne fremgår af Læsø Renovations takstblad.

 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Kan jeg få en større eller mindre affaldsbeholder?

Ja, du kan ændre størrelse eller antal på dine affaldsbeholdere.

Læsø Renovation ApS opkræver et gebyr pr. gang, du ønsker at ændre din tømningsordning for dagrenovation.

Taksten for gebyret fremgår af Læsø Renovations takstblad.

Kontakt Læsø Forsyning A/S hvis du ønsker ombytning af affaldsbeholder.

 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Jeg har ikke fået tømt min affaldsbeholder, hvad gør jeg?

Der kan være forskellige årsager til, at vi ikke har tømt din affaldsbeholder.

Din affaldsbeholder har ikke været kørt frem til skel, din beholder er overfyldt eller fejlsorteret.

Gør det sig ikke gældende, og har du ikke fået tømt din affaldsbeholder som planlagt, er du velkommen til at kontakte Læsø Forsyning A/S

Tømningskalender 2025

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Jeg har brug for ekstra tømning i løbet af sommeren

Private husstande og sommerhuse har mulighed for at få ekstratømning af rest- og madaffald 2 lørdage, i uge 29 og 31.

Erhvervsdrivende kan tilmelde sig ekstratømning i perioden fra uge 23 til uge 43.

Hvornår får jeg tømt min affaldsbeholder?

Du kan nemt og hurtigt følge med i, hvornår du får tømt beholderne på din adresse. 

Se Tømningskalender 2025

Hvad er miljø- og genbrugsafgift?

Alle ejendomme i Læsø Kommune betaler en miljø- og genbrugsafgift ud over prisen for afhentning af dagrenovation.

Hvordan bliver min renovation opkrævet?

Din renovation bliver opkrævet på afregningen for forbrugsafgifter. 

Hvordan skal jeg håndtere asbest- og eternitaffald?

Læs mere om hvordan du behandler asbest via Link

KUNDESERVICE

Hvad gør jeg hvis faktura ryger i spam?

Har du valgt at modtage din regning fra Læsø Forsyning via mail, skal du være opmærksom på, at mailen kan ende som uønsket mail eller i dit spam-filter.

Du kan flytte fakturaen over i indbakke.

Du kan også modtage regningen i din e-Boks. Her skal du klikke på ”Afsendere” nederst og vælge ”Private virksomheder”. Læsø Forsyning fremgår på listen under ”El og forsyning”.

Læs mere på e-Boks’ hjemmeside her.

Hvornår på året kommer der regninger?

Som kunde hos Læsø Forsyning A/S modtager du 6 acontorater om året. Raterne opkræves d. 1. i alle ulige måneder.

Årsafregningen opgøres og afregnes sammen  med 1 rate.

 

Hvordan skønner I mit aconto forbrug – og hvordan får jeg det ændret?

Når vi skal skønne, hvor meget dit forbrug skal være i år, tager vi udgangspunkt i det forbrug, du havde sidste år.

Hvis du er ny kunde, skønner vi dit forbrug efter et standardforbrug eller ud fra den forrige ejer/lejers forbrug.

Forhold i din familie eller i dit hus kan betyde, at dit forbrug ændrer sig – fx hvis du får barn, har børn der flytter hjemmefra, eller du er ved at bygge om. Derfor kan dit acontoforbrug selvfølgelig altid justeres.

Kontakt Kundeservice og oplys, hvor mange, I bor i husstanden. Så beregner vi dit forventede forbrug og justerer dit acontobeløb derefter.

 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Hvordan tilmelder jeg min regning til Betalingsservice?

Du kan tilmelde din regning til Betalingsservice, eller du kan bede din bank om at tilmelde din regning til Betalingsservice.

Ved tilmeldingen til Betalingsservice skal du bruge følgende oplysninger:

Navn
Adresse
Cpr.nr.
Bankkontonr.
Kundenr. (du finder dit kundenr. i øverste højre hjørne på din regning)
PBS-nr. XXXXXXX
Debitor grp. nr.

Ved tilmelding i banken skal du medbringe din seneste regning. På regningen er alle de oplysninger, banken skal bruge for at tilmelde dig.

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker henstand med betaling af min regning?

Hvis du ønsker henstand med betalingen af din regning eller ønsker at indgå en betalingsaftale, skal du kontakte Læsø Forsyning A/S 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Hvorfor kan jeg ikke se mine regninger fra Læsø Forsyning i e-Boks via borger.dk?

Hvis du gerne vil benytte borger.dk som indgang til din e-Boks, skal du ændre dine profiloplysninger på borger.dk

  1. Log ind på borger.dk
  2. Vælg Digital post
  3. Vælg Menu og herefter Indstillinger
  4. Redigér profil
  5. Der kommer nu en dialogboks, hvor du i bunden skal markere, at du ønsker at kunne se indholdet fra e-Boks sammen med din post fra offentlige myndigheder.

Det vil sige, at alle de tilmeldinger du har i e-Boks, nu også bliver vist på borger.dk, fx kontoudskrifter fra dit pengeinstitut, regninger fra Læsø Forsyning A/S, meddelelser fra forsikringsselskab mv.

Jeg ønsker at klage - hvad gør jeg?

Du kan altid kontakte Læsø Forsynings kundeservice 

 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Hvordan tilmelder jeg sms-service om driftsproblemer m.m.?

Som kunde hos Læsø Forsyning A/S, kan du tilmelde dig Læsø Forsyning`s sms-service. Sms-service informerer dig om planlagte driftsforstyrrelser.  

Info vedrørende uventede nedbrud og driftforstyrrelser oplyses på Læsø Forsyning`s facebookside eller hjemmeside.

Tilmeld dig SMS service via link:

Hvad gør jeg, hvis jeg har fået afbrudt min elmåler?

Kontakt din elleverandør.

Hvorfor bruger Læsø Forsyning fjernaflæste målere?

Det er ved lovgivning bestemt, at elmålere skal være fjernaflæste. I samme ombæring har Læsø Forsyning A/S valgt at skifte vand- og varmemålere.

De fjernaflæste målere giver mange fordele – både for dig som kunde, men også for Forsyningen. Fjernaflæste målere er en ekstra tryghed for dig som hus- eller virksomhedsejer, fordi du via Min Side kan følge med i dit forbrug og se detaljerede oplysninger om, hvordan det udvikler sig. Det giver dig mulighed for at reagere hurtigt, hvis forbruget pludselig ændrer sig i en uventet retning. Med fjernaflæste målere har Læsø Forsyning A/S langt bedre mulighed for at opdage fejl på rør og ledninger. Det er nemmere at forebygge vandspild, og vi kan lokalisere akutte brud på vand- og varmerør meget hurtigt.

Jeg er nybygger - hvad gør jeg?

Tilslutningsafgifter på nybyggeri er omkostninger, der er forbundet med at forbinde dit nybyggeri til offentlige forsyningsnet. Disse afgifter kan vedrøre el, vand, varme og kloak.
Tilslutningsafgifter på nybyggeri dækker anlægsarbejdet og installation af nødvendige rør og kabler. Uden disse tilslutninger vil dit nye hus ikke have adgang til grundlæggende faciliteter.
Derfor er det en god ide at kontakte os, så du kender vores procedure, pris og behandlingstid for at få indlagt blandet el og vand til dit nybyggeri.

 

Kontakt Læsø Forsyning A/S på:

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 44456400

Åbningstider:
Mandag - Torsdag kl. 10.00 – 14.00

Telefontider:
Mandag – Torsdag kl. 08.00 – 14.00
Fredag kl. 08.00 – 12.00

Følg os på Facebook:

Adresse:
Gammel Kirkevej 6B
9940 Læsø

Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk

Tlf: 4445 6400

Vagttelefon: 9849 1279 (kun ved akutte problemer)