Læsø Vand A/S – Drikkevand
Information vedr. vandbehandling
Læsø Vand A/S har gennem en længere periode arbejdet med et projekt med henblik på at reducere farvetallet i drikkevandet, der sendes ud til forbrugerne.
Den vandbehandling, som har været anvendt hidtil, er ikke længere tilstrækkelig, da råvandets sammensætning har ændret sig hen over årene.
Vi har haft et rådgivende ingeniørfirma til at forestå projektet, både i opstart, under forsøget og til afrapportering. Ud fra disse er der fremkommet en konkret løsning på en ny vandbehandling, der har afhjulpet farven på vores drikkevand.
Hele vandbehandlingen på Læsø Vandværk er godkendt af alle instanser, herunder Styrelsen for Patientsikkerhed.
Den nye vandbehandling består i tilsætning af flokkuleringsmidlet Magnafloc, som også har været anvendt i vandbehandlingen hidtil (bare i nedsat i mængde), men udover dette tilsættes også en speciel udgave af aluminiumsklorid. Begge tilsætningsstoffer er naturligvis godkendt til anvendelse i drikkevandsproduktion.
Sammensætningen bevirker, at vi lettere kan tilbageholde den gule farve på vandværket ved hjælp af filtre, inden vandet sendes ud til forbrugerne. De 4 sandfiltre på værket har fået nyt filtermateriale, inden forsøget er gået i gang.
Vi har haft tilladelse til at køre projektet i 3 måneder, og har efterfølgende fået en permanent tilladelse til vandbehandlingen, hvilket er sket ud fra analyser af de udtagne prøver på farvetallet.
Hvis nogen af vores forbrugere har brug for en mere dybdegående gennemgang af vandbehandlingen, kan vi kontaktes på tlf. 44456400 eller pr. mail forsyning@laesoeforsyning.dk, så kan vi mødes og gennemgå denne.
Information om farvet vand
Hvad er op og ned i sagen om det vand, der bliver produceret på Læsø Vandværk.
Det spørgsmål har været oppe at vende i den forgange påske, hvor nogle forbrugere oplevede, at der kom ulækker mørkt brunt vand ud af vandhanen. Spørgsmålene stod i kø – ikke bare fra forbrugerne på øen, men hele Danmarks presse fandt interesse for situationen.
Hvad er det for noget vand, der bliver produceret på Læsø Vandværk. Er det sundhedsfarligt? Hvordan skal man som forbruger forholde sig? Hvorfor sker det?
Særlig Facebook blev brugt til at ytre sin mening. Vi understreger, at man skal kontakte os direkte, enten pr. tlf. eller mail, hvis man har spørgsmål eller lignende.
Råvandet til produktion af drikkevand oppumpes fra et område i Højsande, som ejes af Naturstyrelsen.
Grundet Læsøs geologi er boringerne placeret på dybde på mellem 10 og 15 meter. Går man dybere, støder man på saltvand, der ikke er velegnet til produktion af drikkevand. Vandet, som pumpes op og transporteres til vandværket, har en lysebrun farve, hvilket i høj grad skyldes, at boringerne ikke kan sættes særlig dybt.
På vandværket gennemgår vandet en række processer, før det sendes ud til forbrugerne.
Gennem tiden har råvandet ændret sig, og derfor har det flere gange været nødvendigt at ændre på processerne på vandværket for at overholde de krav, myndighederne stiller til produktionen.
De seneste par år har der været arbejdet intens på at finde en løsning, da det ikke længere var muligt at overholde myndighedernes krav til farvetal og indhold af NVOC (et udtryk for mængden af organisk stof, primært humus, som kan påvirke vandets æstetiske kvalitet og mikrobielle stabilitet).
Arbejdet er sket i samarbejde med virksomheden Krüger, der er specialister indenfor bl.a. drikke- og spildevandsbehandling, og det er lykkedes, så det vand, der pumpes ud til forbrugerne, er helt klart og rent.
Man kan derfor undre sig over, at flere oplever, at der kommer farvet vand ud, når vandhanen åbnes, og dermed have svært ved at tro på, at der sendes klart vand afsted fra vandværket.
Udfordringen ligger i det ca. 250 km lange ledningsnet, der fører vandet rundt til forbrugerne.
Der ligger okker og NVOC i bunden af rørene i forskellige mængder rundt i hele systemet. Indimellem sker der løsrivninger, og det oplever forbrugerne ved, at der kommer farvet vand ud af vandhanen.
Dette kan oftest ske, når der kommer ekstra flow på vandforbruget, men ingen ved hvor det rammer. Her i påsken ramte det mod Vesterø området, mens ingen oplevede samme fænomen på hovedledningen mod øst.
Før i tiden skyllede man alle rør igennem inden påske. Der stod de fleste sommerhusområder øde hen mellem efterårsferien og frem til påske, og dermed stod der rigtig meget ”dødt vand” i ledningsnettet, ligesom forekomsten af okker og NVOC havde ro til at lægge sig.
Dette billede har ændret sig. Brugen af sommerhuse foregår hele året, ligesom der i de fleste områder er sommerhuse, der anvendes til helårsbeboelse. Dermed er der flow i ledningsnettet hele året, og der er ingen problemer med stillestående vand. Desuden er mængden af okker og NVOC reduceret med ca. 50 % efter, der er igangsat ny vandbehandling, hvilket i sig selv afhjælper problemet på sigt.
Alligevel er der rundt om på øen udfordringer med løsreven okker og NVOC indimellem og især, når flowet er stort. Der arbejdes i Læsø Vand på forskellige metoder, der tager udgangspunkt i kvaliteten af det drikkevand, vi producerer nu, samt de ændringer, der er sket i blandt andet forbrugsmønsteret hen over årene.
Det er vores mål, at når der bruges ressourcer på at producere drikkevand, skal det også anvendes til dette formål. Vi vil gerne reducere mængden af vand, der anvendes til udskylning af rør, og på sigt har vi også intentioner om at genanvende skyllevandet på vandværket. Det er godt for både miljø og økonomi.
HUSK – det er til stor hjælp, hvis du ringer til os på tlf. 44456400 eller vagtlf. 98491279, hvis du oplever farvet vand i din vandhane. Dermed kan vi få lokaliseret, hvor i rørene, det farvede vand befinder sig, så det kan blive skyllet ud.
Åbningstider:
Mandag - Torsdag kl. 10.00 – 14.00
Telefontider:
Mandag – Torsdag kl. 08.00 – 14.00
Fredag kl. 08.00 – 12.00
Følg os på Facebook:
Adresse:
Gammel Kirkevej 6B
9940 Læsø
Mail: forsyning@laesoeforsyning.dk
Tlf: 4445 6400
Vagttelefon: 9849 1279 (kun ved akutte problemer)
